La Cançó dels
Nibelungs és un poema èpic germànic del
segle XIII que explica la història de Sigfrid i la recerca del tresor dels
nibelungs, uns nans que viuen sota terra. El tresor és custodiat per un drac i
conté, a més, un anell d’or que està maleït.
Tolkien, com hem vist en l’entrada anterior, era un expert filòleg,
culte i molt llegit, que coneixia i estudiava textos i mitologies antigues i
que, a més, era expert en literatura medieval i mitologia nòrdica. No és
estrany, doncs, que la seva saviesa es veiés reflectida en les seves obres. Tolkien
quan creà el seu fantàstic món ple d’éssers màgics i mítics és inevitable que
es veiés influenciat per les seves lectures i els seus interessos. Així doncs,
no és estrany que el famosíssim poema èpic germànic La Cançó dels Nibelungs del segle XIII i l’òpera posterior que en
va fer Wagner servissin com a base per crear la seva gran obra El Senyor dels Anells, i, també, en
menor mesura, El Hobbit, aquí és més
evident la influència de l’òpera L’Anell
dels Nibelungs de Wagner, que no pas l’obra medieval original.
El mite germànic dels Nibelungs servirà a Tolkien com a font
literària de primera mà i els paral·lelismes amb la seva pròpia obra seran molt
més evidents dels que havíem vist amb el Poema de Beowulf.
Paral·lelismes
entre l’obra de Tolkien i La Cançó dels
Nibelungs
La Cançó dels
Nibelungs narra l’aventura de Sigfrid i la
recerca del tresor Nibelung. Els Nibelungs són uns nans miners que viuen sota
terra (com tots els nans de la mitologia nòrdica), i els nans de Tolkien,
també. Aquests nans són posseïdors d’un gran tresor que protegeix el terrible
drac Fafnir, sobre aquest tresor hi recau una maledicció relacionada amb un
anell d’or. En el cas d’El Hobbit, Bilbo
Baggins també busca un tresor protegit per un drac terrible, Smaüg, i també troba
un anell amb una maledicció.
Sigfrid per aconseguir el tresor nibelung recorre a la màgia,
utilitzant una capa que li havia robat a un nan, la qual li permetrà fer-se
invisible. El poder màgic d’aquesta capa és el mateix que posseeix l’anell que roba
Bilbo, que en posar-se’l al dit li dona el poder de la invisibilitat. Aquestes
dues coincidències no són les úniques que trobem, però sí que són de les més
significatives.
Tant a la Cançó dels
Nibelungs com al Hobbit, hi haurà
una cruenta batalla per aconseguir el tresor, ambdós personatges, Sigfrid i
Bilbo, acabaran el seu viatge posseint l’anell maleït. Trobarem en ambdues
obres continuades traïcions i crims relacionats amb l’anell. Sméagol (abans de
convertir-se en Gollum), per exemple, matarà el seu propi cosí per aconseguir
el poderós anell.
A El Senyor dels Anells,
l’anell prendrà un paper protagonista. Com ja havíem avançat en entrades
anteriors, l’anell és un element clàssic i recurrent en la mitologia nòrdica, l’anell
d’or simbolitza poder, fortuna i té la capacitat de fer embogir els homes i els
déus per posseir-lo, l’anell, doncs, era per als nòrdics antics un element
associat amb el poder i amb la victòria. L’anell del Cantar dels nibelungs fou encunyat pels nans i, en el cas de la
mitologia nòrdica, entregat a Odín, déu suprem. A El Senyor dels Anells, l’anell és entregat a Sauron, qui el voldrà
per dominar la Terra Mitjana. A partir d’aquí, Tolkien es basarà més en la
conegudíssima òpera de Wagner, que duu per nom L’Anell dels Nibelungs, que no pas en el poema èpic germànic. L’òpera
de Wagner conta la mateixa història que El
Cantar dels Nibelungs però és ampliada i farcida amb altres llegendes i
variacions del mateix mite del qual parteix l’epopeia medieval.
Tant en l’òpera com en El
Senyor dels anells, l’anell atorga el poder de dominar el món a qui el
posseeix, però el posseïdor haurà de renunciar als sentiments que el fan
persona. Les guerres de diferents pobles i races per posseir-lo se sovintejaran
en ambdues obres, però paral·lelament un grup de personatges de procedències
molt diverses intentaran destruir-lo i acabar així amb el seu poder destructor.
Cal destacar, també, altres elements importants i que mantenen
paral·lelismes ben visibles, l’espasa màgica de Sigfrid, forjada a partir dels
trossos d’una altra que havia estat usada per matar el drac Fafnir, s’assembla
molt a l’espasa d’Aragorn en El Senyor dels
Anells, forjada de nou per poder reclamar el tron que li pertany. Tant
Aragorn com Sigfrid són orfes que es crien en famílies molt humils allunyats
del seu origen reial, fet que els permetrà créixer i fer-se homes sense
conèixer ni l’ambició, ni el poder ni el tron, convertint-se així en éssers
humils, íntegres i purs, característica ineludible per a qualsevol heroi
medieval (recordem el Rei Artús, per exemple), que els capacitarà per reclamar
finalment el tron del qual són hereus legítims.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada