Els escandinaus antics
no tenien una religió com la que coneixem nosaltres, el concepte abstracte
d'espiritualitat s'anomenava SIDR , que literalment significa
pràctica o costum. Aquest sidr es basava principalment en
el BOLT o sacrifici, que podia ser públic o privat,animal o
humà.
Aquests rituals tenien
com a acte central el bolt o sacrifici, però podia anar acompanyat també
d'alguns rituals màgics com el sejdr, una mena de ritual endevinatori, que culminava en un
banquet ritual (blotveizla) on es consumia la carn de l'animal sacrificat.
Els
víkings feien juraments constrictius i duien a la pràctica cultes en l'àmbit
privat, venerant els seus déus de referència. Sembla ser, que cada víking
triava un FULLTRUI, o protector, al qual anomenava KAERI
VINR (amic estimat) i solia portar-lo a sobre en un amulet de la seva
imatge. S'han trobat en diferents jaciments arqueològics amulets que
representen Frey, Odín i Thor, especialment.
Els
víkings, pragmàtics, realistes, no practicaven l'oració, la meditació ni la
mística.
El
seu sidr es realitzava mitjançant actes: sacrificis, ofrenes,
l'objectiu dels quals era reforçar el poder d'alló diví per obtenir els favors
que se n'espera. En això consistia la seva fe. Es podria establir una equació
estricta entre creure i sacrificar. No podem afirmar, si en el seu origen, la
religió dels antics escandinaus parteix del culte als morts o del de les grans
forces naturals. Com a hipòtesi, sembla més encertat optar per la segona opció,
però en aquest terreny les certeses no són admissibles.
És
possible que l'antropomorfització i la individualització de les deitats
escandinaves o germàniques antigues es produís molt aviat. Ho podem observar en
gravats rupestres de l'Edat de Bronze escandinava (1500-400 aC), on s'hi troben
un gegant amb llança, un homenet-porc i un personatge amb destral o martell que
podrien ser els arquetips o prototips, respectivament, d'Odín, Frey i
Thor.
Gravat Tanum |
|
|
Els
déus víkings són déus actius, en aquest món no hi ha espai per al descans, Thor
n'és un clar exemple. Tot i que podem endevinar cert fatalisme en algun
d'aquests éssers divins o semidivins (els herois especialment), és un fatalisme
actiu els herois caminen voluntàriament cap aquest destí fatal que ja coneix
d'avantmà, el que els mou no és la resignació, sinó el convenciment que han
estat els déus o el propi destí qui l'han marcat.
Com
hem pogut observar, la religió vikinga és abans que res utilitària i pràctica,
que no preten una altra cosa que canalitzar i forçar la sort, el destí i la
bona fortuna. El destí regeix la vida dels víkings, ells ho saben i en són
conscients, fins i tot els déus estan sotmesos a aquest destí, i així ens ho
mostren aquests versos d'un poema èddic: "Res no sobreviu una
nit a la sentència de les Nornes".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada